Avtorici: Katarina Mladenović, Hana Zorić
Umetna inteligenca (UI) je stvar računalništva, a imamo z njo vedno pogosteje opravka tudi navadni ljudje. Elemente umetne inteligence najdemo vsepovsod – v avtomobilski industriji, medicini, prevajanju iz enega v drug jezik, oglaševanju … (Npr. ko nam ponujajo oglase, ki bi nas lahko zanimali … Ste to že opazili?), najbližje sebi pa jo spustimo s svojimi pametnimi telefoni.
Cilj ustvarjalcev orodij, ki uporabljajo UI, je ustvariti računalniške sisteme, ki lahko samostojno razmišljajo, se učijo in sprejemajo odločitve, podobno kot ljudje.
Ena od pomembnih veščin umetne inteligence je strojno učenje – računalniki se učijo iz velikih zbirk podatkov. Več kot dobi različnih podatkov, bolj natančno daje odgovore, tako se tudi ves čas uči.
Začetne naloge za računalnike so bile igre, npr. šah. Računalnik je že leta 1997 premagal takratnega svetovnega prvaka v šahu Garija Kasparova.
Zloraba umetne inteligence je zelo pogosta, saj lahko pride do ponarejenih slik, video posnetkov, glasov (npr. t. i. deepfake). A to je povsem druga tema, ki ji bomo kdaj drugič šolski novinarji zagotovo namenili nekaj pozornosti.
Obstaja veliko vrst umetne inteligence, med njimi so tudi chatboti:
Uporaba UI je pogosta tudi v šoli. Veliko učencev si z njo pomaga pri učenju, npr. aplikacije za računanje različnih matematičnih nalog, a moramo biti pri uporabi previdni.
Umetna inteligenca ima velik potencial za izboljšanje našega vsakdanjega življenja, vendar pa je pomembno tudi razmišljati o etičnih vprašanjih. Na primer, kako se uporabljajo podatki in kako se zagotavlja zasebnost posameznikov ter kaj narediti, ko bo UI preveč pametna. Bo še ubogala ljudi ali bomo mi morali ubogati njo?
Več o UI si lahko poiščete na straneh tekmovanja Vesela šola
(http://ucnepoti.veselasola.net/).